Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Startlån bolig

Startlån er lån til etablering av din første bolig. Du kan søke kommunen om startlån.

  • Generelt om tjenesten

    Tema

    - Bolig og eiendom
    - Helse og omsorg

    Beskrivelse

    Har du langvarige boligfinansieringsproblemer, kan startlån bidra til at du kan skaffe deg en nøktern og rimelig bolig. Startlånet kan gis til

    • kjøp av bolig
    • utbedring og tilpasning av bolig
    • refinansiering av dyre lån slik at husstanden kan bli boende i boligen

    Startlånet er behovsprøvd og kommunen kan gi startlån til personer som ikke får lån eller tilstrekkelig lånebeløp i ordinære kredittinstitusjoner. I vurderingen legger kommunen vekt på om du har langvarige problemer med å finansiere eid bolig og har benyttet muligheten til sparing innenfor de økonomiske rammene du har.

    Målgruppe


    Kriterier/vilkår

    Din bosituasjon er ikke tilfredsstillende. Du må kunne dokumentere hva husstanden kan betale samlet og være i stand til å betjene renter og avdrag på lånet. Du må ha evne til å betjene lånet over tid og fortsatt ha nødvendige midler igjen til livsopphold.

    Pris for tjenesten

    Startlån fra kommunen skal tilbys med utgangspunkt i Husbankens rente- og avdragsvilkår.

    Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende


    Startlån - Husbanken
    Plakater, søk startlån bm/nn

    Partnere

    Tilbudet er utviklet i et samarbeid mellom KS, Husbanken, Sparebankforeningen, Finansnæringens hovedorganisasjon og staten.

    aaa
  • Lover og forskrifter
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    Du må søke elektronisk. Bruk lenken nedenfor. Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om startlån.

    Skjema


    Søknad om startlån eller tilskudd, elektronisk

    Vedlegg

    • Lønnsslipp/trygdeutbetaling for de to siste månedene
    • Dokumentasjon på annen inntekt enn lønn eller trygd
    • Bekreftelse på annen finansiering/egenkapital
    • Kopi av gyldig legitimasjon

    Søknadsfrist


    Søknaden sendes til

    Balsfjord kommune

  • Saksbehandling

    Saksbehandlingstid

    Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

    Klagemulighet

    Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra den datoen du mottok vedtaket. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til kommunens klagenemnd for behandling.

  • Kontaktinformasjon

    Kontaktavdeling

    Avdeling:Økonomikontoret
    Besøksadresse:Rådhusgata 11 9050 STORSTEINNES

    Kontaktpersoner

    Navn:Mona Grønås
    Tittel:1. sekretær
    Telefon:77 72 20 41
    Epost:mona.gronas@balsfjord.kommune.no
  • Andre opplysninger
    Gyldig fra
    2008-09-09
    Gyldig til
    2020-01-15