Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Offentlige pålegg og restriksjoner i plante- og husdyrproduksjon - erstatning

Landbruksmyndighetene kan gi forskjellige pålagte oppgaver som skal hindre sykdom og skade hos planter og dyr. Du kan søke om erstatning for økonomiske tap i forbindelse med gjennomføring av offentlige pålegg i plante- og husdyrproduksjon.

  • Generelt om tjenesten

    Tema

    - Landbruk

    Beskrivelse

    Erstatningsordningen skal sikre at landbruksforetak ikke lider tap fordi de får pålegg fra det offentlige som ledd i å oppnå trygg mat og miljøvennlig produksjon. Du kan få erstatning for

    • produksjonstap av planter og husdyr
    • saneringstiltak
    • tap i en pålagt oppholdsperiode
    • produksjonstap ved flytterestriksjoner på bier
    • nedfôringskostnader mv. som følge av radioaktivitet

    Målgruppe

    Virksomheter innen landbruket som

    • er registrert i Enhetsregisteret
    • er registrert som merverdigavgiftspliktige
    • kan levere årsoppgave som landbruksforetak
    • er husdyreier

    Virksomheter som ikke faller inn under målgruppene ovenfor, kan likevel få utbetalt erstatning hvis de har hatt en omsetning på minst 20 000 kroner de siste tolv månedene før pålegget eller restriksjonen ble gitt.

    Kriterier/vilkår

    • Virksomheten skal ikke ha forårsaket tapet forsettlig eller grovt uaktsomt
    • Virksomheten har oppfylt varslingsplikten
    • Virksomheten har gjennomført pålagte tiltak
    • Tapet kan ikke dekkes gjennom en allment tilgjengelig forsikringsordning eller på annen måte

    Pris for tjenesten

    Betalingsregulativ 2020

    Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

    aaa
  • Lover og forskrifter
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    Du søker om erstatning ved å fylle ut et skjema fra Landbruksdirektoratet.

    Skjema

    Skjema LDIR-278 og SLF-279

    Landbruksdirektoratet (forskjellige skjema)

    Vedlegg

    • Kopi av offentlig pålegg eller restriksjon
    • Bekreftelse på at hele eller deler av pålegget eller restriksjonen er gjennomført
    • Dokumentasjon over tap 
    • Annen nødvendig dokumentasjon

    Søknadsfrist

    Seks måneder etter at pålagte eller frivillige tiltak er gjennomført.

    Søknaden sendes til

    Fylkesmannen

  • Saksbehandling

    Saksbehandling

    Fylkesmannen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til Fylkesmannen innen klagefristen for vedtaket utløper.

    Saksbehandlingstid

    Fylkesmannen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

    Klagemulighet

    Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til Fylkesmannen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til Fylkesmannen. Opprettholder Fylkesmannen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statens landbruksforvaltning, som avgjør om klagen skal tas til følge.

  • Kontaktinformasjon

    Kontaktavdeling

    Avdeling:Plan, landbruk og drift
    Postadresse:Rådhusgata 11 9050 STORSTEINNES
    Besøksadresse:Rådhusgata 11 9050 STORSTEINNES

    Ansvarlig enhet

    Avdeling:Plan, landbruk og drift
    Postadresse:Rådhusgata 11 9050 STORSTEINNES
    Besøksadresse:Rådhusgata 11 9050 STORSTEINNES

    Kontaktpersoner

    Navn:Kurt Olsen
    Tittel:Fagkonsulent
    Telefon:77 72 21 23
    Epost:kurt.olsen@balsfjord.kommune.no
  • Andre opplysninger
    Opprettet
    2016-01-12 13:03
    Oppdatert:
    2019-01-08 09:03
    Gyldig fra
    2008-09-23
    Gyldig til
    2020-01-15