Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Viktig melding:

Vi endrer utseendet på hjemmesiden. I en overgang kan noe informasjon være mangelfull.

Konsesjon og boplikt - landbrukseiendom

Hvis du arver, kjøper eller mottar fast eiendom som gave, må du normalt søke om konsesjon, som er tillatelse til å overta eiendommen. Fast eiendom er for eksempel hus, gård eller ubebygd tomt, eller andre arealer. Hensikten med konsesjonsreglene er å sikre bosetting. Det er kommunen som avgjør søknader om konsesjon.

Generelt om tjenesten

Tema

- Bolig og eiendom
- Plan- og næring
- Landbruk

Beskrivelse

Eiendommer som er fritatt for konsesjon

  • Hovedregelen er at du kan overta en eiendom som ikke er større enn 100 dekar og ikke mer enn 35 dekar (fra 1. sept. 2017. Tidligere 25 dekar) dyrket jord uten å søke om konsesjon.
  • En tomt som er lagt ut til bolig- eller fritidsformål er også som regel fritatt fra konsesjonsplikt. De fleste typer leiligheter er også konsesjonsfrie.
  • Ubebygd areal som ikke skal brukes til landbruk
  • Overtakelse av eiendom fra nær familie
  • Når du som overtar eiendommen er odelsberettiget. Men da har eiendommen boplikt.

Som regel må du sende inn et skjema om egenerklæring om konsesjonsfrihet. Dette gjør du til kommunen.

Søke om konsesjon

Dersom eiendommen er en landbrukseiendom og ikke er fritatt for konsesjon, må du søke kommunen om konsesjon.

Konsesjon og boplikt

Boplikt kan oppstå på to måter:

kommunen setter boplikt som vilkår for å innvilge konsesjon ved erverv av landbrukseiendom til boligformål, eller erverv av landbrukseiendom som tilleggsjord til driftsenhet.

Ved konsesjonsfritt erverv av landbrukseiendom innen nær familie, og eiendommen har mer enn 35 daa fulldyrka og/eller overflatedyrka jord eller mer enn 500 daa produktiv skog og eiendommen har beboelig bolighus.

Hvis du ikke har tenkt å bo på eiendommen må du søke om konsesjon uten boplikt.

Kriterier/vilkår

Det er en del kriterier for å få en slik konsesjon, blant andre:

  • at den avtalte prisen er innenfor en samfunnsmessig forsvarlig prisutvikling
  • hensynet til bosettingen i området
  • at overtakelsen ivaretar en driftsmessig god løsning
  • at den som overtar anses skikket til å drive eiendommen
  • at overtakelsen ivaretar hensynet til helhetlig ressursforvaltning og kulturlandskapet.

Dersom eiendommen har fulldyrket jord, overfaltedyrket jord og/eller innmarksbeite og du ikke skal benytte disse i egen drift, kan du løse driveplikten ved å leie ut jorda.  Kommunen vil be om innsendt jordleiekontrakt før behandling av konsesjonssak.  Konsesjonssøker må undersøke om jordene har vært leid ut tidligere og om eventuelt tidligere driver har fortrinnsrett i jordleieavtalen på å inngå ny avtale med ny eier av diendommen ved eierskifte.

Pris for tjenesten

Du må betale et gebyr for behandlingen av søknader om konsesjon.

Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

aaa

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du søker om konsesjon ved å fylle ut et skjema fra Landbruksdirektoratet som du sender til den kommunen som eiendommen ligger i.

Skjema

Skjema SLF-360 og SLF-359

Egenerklæring om konsesjonsfrihet ved erverv av fast eiendom mv.
Landbruksdirektoratet (forskjellige skjema)
Søknad om konsesjon på erverv av fast eiendom (SLF-359)

Vedlegg

Legg ved kopier av hjemmelsdokumentet (skjøtet), kontrakt og takst hvis slike dokumenter finnes.

Søknadsfrist

Fire uker etter at avtalen ble gjort eller du fikk rådighet over eiendommen.

Saksbehandling

Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Det kan være nødvendig å foreta en befaring og oppmåling av eiendommen. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Både du som søker og andre med rettslig klageinteresse kan klage hvis du eller dere er misfornøyd med vedtaket. Fristen er tre uker fra vedtaket er mottatt. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge.

___

Kontaktinformasjon

Kontaktavdeling

Avdeling:Plan, landbruk og drift
Postadresse:Rådhusgata 11 9050 STORSTEINNES
Besøksadresse:Rådhusgata 11 9050 STORSTEINNES

Kontaktpersoner

Navn:Jørgen Bjørkli
Tittel:enhetsleder plan og utvikling
Telefon:971 67 599
Epost:jorgen.bjorkli@balsfjord.kommune.no

Andre opplysninger

Gyldig fra2009-07-27
Gyldig til2020-01-15