Klimabetingede skader i plante- og honningproduksjon og tap av sau på beite - erstatning
Du kan søke om erstatning for produksjonssvikt som er forårsaket av klimatiske forhold eller som følge av mangel på arbeidskraft i forbindelse med koronapandemien.
Generelt om tjenesten
Tema
- LandbrukBeskrivelse
Du kan søke om erstatning for økonomisk tap som er forårsaket av klimatiske forhold som det ikke er mulig å forsikre seg mot. Ordningen gjelder
- avlingssvikt
- svikt i honningproduksjonen.
Eksempler på klimabetingede skader er
- tørke
- store nedbørsmengder
- flom
- frost
- dårlig blomstring for honningproduksjon.
Du kan også søke om erstatning for tap som følge av mangel på sesongarbeidskraft i forbindelse med koronapandemien.
Målgruppe
- er registrert i Enhetsregisteret
- driver vanlig jordbruksproduksjon på én eller flere landbrukseiendommer.
Kriterier/vilkår
- Skadene er forårsaket av klimatiske forhold (været) som det ikke er mulig å tegne privat forsikring mot.
- Foretaket drives faglig forsvarlig, og forebygger og begrenser skadene.
- Du kan dokumentere årsakssammenheng mellom skaden og klimatiske forhold.
- Du gir umiddelbar melding til kommunen om skaden
Pris for tjenesten
Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende
Partnere
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten
Du søker om erstatning ved å fylle ut et skjema fra Landbruksdirektoratet som du sender til kommunen.
Skjema
Erstatningsordningene i landbruket
Søknad om erstatning for svikt i honningproduksjon
Vedlegg
Søknadsfrist
Erstatning ved skader i plante- og honningproduksjon:
- ved avlingssvikt, 31. oktober det året skaden har oppstått
- Ved svikt i honningproduksjon må du melde fra før slynging og senest innen 15. september.
Søknaden sendes til
Saksbehandling
Kommunen skal gi en uttalelse til søknaden før saken oversendes Statsforvalteren, som avgjør saken.
Saksbehandlingstid
Klagemulighet
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder Statsforvalteren sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Landbruksdirektoratet, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Kontaktavdeling
Avdeling: | Plan, landbruk og drift |
Postadresse: | Rådhusgata 11 9050 STORSTEINNES |
Besøksadresse: | Rådhusgata 11 9050 STORSTEINNES |
Kontaktpersoner
Navn: | Svanhild Sandnes |
Tittel: | Fagkonsulent |
Telefon: | 77 72 21 05 |
Epost: | svandhild.sandnes@balsfjord.kommune.no |
Navn: | Dag Tørstad |
Tittel: | Planlegger |
Epost: | dag.torstad@balsfjord.kommune.no |
- Gyldig fra
- 2008-09-19
- Gyldig til
- 2021-01-15