Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Informasjon om Corona i Balsfjord:

På grunn av lave smittetall regionalt  vil smittetallene ikke bli oppdatert. Ved spesielle hendelser vil kriseledelsen legge ut informasjon umiddelbart på hjemmeside og facebook. 

Husk: 

Vask hender ofte og lenge med såpe (20-30 sek)  Har du ikke tilgang på såpe/vann, bruk antibac.

Ikke hils med håndtrykk eller gi klem

Følg myndighetenes råd med hensyn til hvor mange som kan samles i ulike sammenhenger samt avstand til hverandre.

 

Les mer

Karakterer - klageadgang

Er du misfornøyd med karakteren din? Du har rett til å klage på alle karakterer som skal stå på vitnemålet. Skolen skal informere både deg og foreldrene dine om klageretten og klagefristen. Hvis du trenger det skal skolen hjelpe deg å klage.

  • Generelt om tjenesten

    Beskrivelse

    Du kan klage på alle karakterer som skal stå på vitnemålet. Det gjelder

    • standpunktkarakterer
    • eksamenskarakterer
    • karakterer til fag- og svenneprøver og kompetanseprøve
    • karakter i orden og oppførsel

    Du kan også klage på realkompetansevurdering.

    Fristen for å klage på eksamenskarakterer og standpunktkarakterer er ti dager. Fristen for å klage på fag- og svenneprøven og realkompetansevurdering er tre uker. Innenfor klagefristen kan du kreve begrunnelse for karakterer i fag der det blir holdt muntlig eksamen, fastsatt standpunktkarakter eller karakter for praktisk eksamen. Du kan ikke kreve begrunnelse for karakterer til skriftlig eksamen.

    Målgruppe

    • Elever, lærlinger, privatister og praksiskandidater (eller den som du har gitt skriftlig fullmakt)
    • Foreldre til umyndige elever, lærlinger eller privatister har selvstendig klagerett

    Kriterier/vilkår

    Elever under 15 år kan ikke klage uten skriftlig samtykke fra foreldrene.

    aaa
  • Lover og forskrifter

    Forskrift til opplæringslova, kapittel 5 Klage på vurdering

    Forskrifter

    Forskrift til opplæringslova

    ___
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    Klagen må være skriftlig. Den må underskrives av deg som klager eller av den som du har gitt fullmakt. Oppgi det vedtaket som du klager på. Du bør begrunne klagen, men det er ikke nødvendig hvis du klager på en skriftlig eksamenskarakter. Klagen sender du til den skolen der du er elev. Er du privatist, sender du klagen til skolen der eksamen ble holdt. Klage på fag-/svenneprøve sender du til yrkesopplæringsnemnda i fylket.

  • Saksbehandling

    Saksbehandling

    Resultatet av klagebehandlingen kan føre til at karakteren blir stående eller at den blir satt opp eller ned. For muntlig eksamen spesielt gjelder at hvis du får medhold, så skal karakteren annulleres og du har rett til å gå opp til ny eksamen.

    Saksbehandlingstid

    Skolen/klageinstansen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

  • Kontaktinformasjon

    Kontaktavdeling

    Avdeling:Grunnskolene
    Epost:wenche.lundberg.riise@balsfjord.kommune.no

    Ansvarlig enhet

    Avdeling:Grunnskolene
    Epost:wenche.lundberg.riise@balsfjord.kommune.no
  • Andre opplysninger
    Opprettet
    2016-01-12 13:03
    Oppdatert:
    2019-01-08 09:01
    Gyldig fra
    2008-09-19
    Gyldig til
    2020-01-15