Viktig melding:
Vi endrer utseendet på hjemmesiden. I en overgang kan noe informasjon være mangelfull.
Vi endrer utseendet på hjemmesiden. I en overgang kan noe informasjon være mangelfull.
Ønsker du å sette i gang et mindre byggetiltak på eiendommen din, må du søke om tillatelse fra kommunen.
Hvis du ønsker å sette i gang et mindre byggetiltak på eiendommen din, må du søke om tillatelse fra kommunen. Et mindre byggetiltak er:
Det er noen søknadspliktige byggetiltak du kan stå som ansvarlig for selv. Det vil si at det ikke er pålagt med ansvarlige foretak. Selv om det ikke er nødvendig med ansvarlige foretak, gjelder de tekniske kravene fullt ut.
Kommunen kan også unnta andre mindre tiltak fra kravet om ansvar dersom det etter en vurdering ikke er behov for å kreve at et byggetiltak gjennomføres av ansvarlige foretak.
Se spesielt plan- og bygningsloven § 20-2, kap 21 (Krav til innhold og behandling av søknaden), kap 29 (Krav til tiltaket) og byggesaksforskriften kap. 3.
Du sender en skriftlig søknad til kommunen. Det må fremgå om du søker om dispensasjon fra noen av vilkårene (se over).
Kommunen kan kreve ytterligere dokumentasjon hvis det er nødvendig.
Hvis søknaden er fullstendig og tiltaket ikke er i strid med regler og planer (se feltet Kriterier/vilkår), skal kommunen gi tillatelse innen en bestemt frist (se under). Søkeren og de som eventuelt har gjort merknader får et skriftlig vedtak. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket.
En fullstendig søknad om tillatelse som ikke medfører dispensasjon fra vilkårene, skal avgjøres av kommunen innen tolv uker. Byggesaksgebyret skal reduseres med 25 % for hver påbegynte uke tidsfristen overskrides.
Hvis det i tillegg ikke har kommet merknader fra naboer/gjenboere og det ikke er nødvendig med uttalelser fra annen myndighet, skal kommunen avgjøre saken innen tre uker. Hvis kommunen ikke har avgjort søknaden før fristen har gått ut, regnes tillatelse for gitt under forutsetning av at det du søker om ikke er i strid med gjeldende regler og planer. Har det derimot kommet protester fra naboer/gjenboere og kommunen ikke har gjort vedtak innen treukersfristen, kan du ikke regne tillatelse for gitt.
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra vedtaket er mottatt. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Avdeling: | Plan, landbruk og drift |
Postadresse: | Rådhusgata 11 9050 STORSTEINNES |
Besøksadresse: | Rådhusgata 11 9050 STORSTEINNES |
Avdeling: | Plan, landbruk og drift |
Postadresse: | Rådhusgata 11 9050 STORSTEINNES |
Besøksadresse: | Rådhusgata 11 9050 STORSTEINNES |
Navn: | Ylva Signhild Sneve |
Tittel: | Enhetsleder |
Telefon: | 94 78 59 26 |
Epost: | ylva.sneve@balsfjord.kommune.no |
Opprettet | 2016-01-12 13:02 |
Oppdatert: | 2019-01-08 09:00 |
Gyldig fra | 2008-09-09 |
Gyldig til | 2020-01-15 |