Hjelpetiltak fra barnevernstjenesten
Trenger ditt barn hjelp? Barnevernet kan hjelpe barn og støtte familier på mange måter.
Generelt om tjenesten
Beskrivelse
Alle kan en eller annen gang havne i en situasjon hvor man trenger hjelp til seg selv og sine barn. Barnevernet er til for å hjelpe barn og for å sikre at de blir tatt godt vare på.
Når barnet på grunn av forholdene i hjemmet eller av andre grunner har særlig behov for det, skal barnevernstjenesten sørge for å sette i verk hjelpetiltak for barnet og familien. Hensynet til hva som er best for barnet, er avgjørende.
Hjelpetiltak er som oftest helt frivillig og er noe som kan bli en positiv forandring for barnet og familien.
Slike hjelpetiltak kan være veiledning, støttekontakt, avlastning for foreldre, besøkshjem og økonomisk hjelp. Formidling av plass i fosterhjem og institusjon kan også være hjelpetiltak. Barn skal bo hjemme så sant det er mulig. Det legges vekt på å finne årsakene til problemene og drøfte dem med foreldre og barn.
Målgruppe
Barn under 18 år. Når barnet samtykker, kan tiltak videreføres inntil ungdommen har fylt 25 år.
Kriterier/vilkår
Barnet må ha vanlig bosted i Norge og bo her.
Hjelpetiltak vil også kunne gis til barn som oppholder seg i Norge og som er flyktninger eller er internasjonalt fordrevne, eller når barnets vanlige bosted ikke lar seg fastsette.
Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende
Misfornøyd med barnevernet?
Alt om barnevernet (fra Buf-direktoratet)
Partnere
Dette er en lovpålagt tjeneste. Se spesielt barnevernloven § 4-4, § 6-9 og kapittel 4.
Lover
BarnevernlovenForvaltningsloven
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten
Foreldre, venner, naboer, barnehage/skole, helsestasjon osv. som ser at et barn trenger et hjelpetiltak, kan melde fra til barnevernstjenesten.
Barneverntjenesten har plikt til å følge opp en melding eller en henvendelse fra foreldre som trenger hjelp.
Barnet skal få tilstrekkelig og tilpasset informasjon og har rett til fritt å gi uttrykk for sine synspunkter.
Søknaden sendes til
Balsfjord kommune
Barnevernstjenesten
9050 Storsteinnes
Klagemulighet
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Kontaktavdeling
Avdeling: | Barnevernstjenester |
Telefon: | 77 72 20 50 |
Postadresse: | Rådhusgata 11 9050 STORSTEINNES |
Besøksadresse: | 9050 STORSTEINNES |
- Gyldig fra
- 2008-06-25
- Gyldig til
- 2021-01-15