Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Informasjon om Corona i Balsfjord:

På grunn av lave smittetall regionalt  vil smittetallene ikke bli oppdatert. Ved spesielle hendelser vil kriseledelsen legge ut informasjon umiddelbart på hjemmeside og facebook. 

Husk: 

Vask hender ofte og lenge med såpe (20-30 sek)  Har du ikke tilgang på såpe/vann, bruk antibac.

Ikke hils med håndtrykk eller gi klem

Følg myndighetenes råd med hensyn til hvor mange som kan samles i ulike sammenhenger samt avstand til hverandre.

 

Les mer

Reguleringsplan - rett til å fremme forslag

Alle har rett til å fremme forslag om detaljregulering, som er et arealplankart med bestemmelser som fastlegger bruk og vern i bestemte områder.

  • Generelt om tjenesten

    Tema

    - Næringsvirksomhet
    - Landbruk
    - Bolig og eiendom
    - Plan- og næring
    - Natur- miljø

    Beskrivelse

    En reguleringsplan utformes enten som områderegulering (som utarbeides av kommunen) eller som detaljregulering. Alle har rett til å fremme forslag om detaljregulering, men forslaget må være utarbeidet av fagkyndige. Detaljregulering er et arealplankart med bestemmelser som fastlegger bruk og vern i bestemte områder. Planen gir grunnlag for å avklare hvilke byggetiltak som kan gjennomføres i planområdet.

    Målgruppe

    Private, tiltakshavere, organisasjoner og andre myndigheter

    Kriterier/vilkår

    Forslaget må følge de kravene til reguleringsplan som ligger i plan- og bygningsloven § 12-1 og i kart- og planforskriften § 9 og § 10.

    Kommunen har mulighet til å bestemme flere krav.

    Pris for tjenesten

    Kommunen kan kreve gebyr for private planforslag. Men kommunen har en frist på seg for behandling av forslaget. Fristen er på 12 uker. Kommunen må tilbakebetale deler av gebyret ved lengre saksbehandlingstid enn 12 uker. (se forskriften § 7 og 8)

    Betalingsregulativ 2020

    Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

    aaa
  • Lover og forskrifter
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    Ditt forslag til plan kalles planinitiativ. Planinitiativet skal inneholde følgende:

    • formålet med planen 
    • planområdet og om planarbeidet vil få virkninger utenfor planområdet 
    • planlagt bebyggelse, anlegg og andre tiltak 
    • utbyggingsvolum og byggehøyder 
    • funksjonell og miljømessig kvalitet 
    • tiltakets virkning på, og tilpasning til, landskap og omgivelser, 
    • forholdet til kommuneplan, eventuelle gjeldende reguleringsplaner og retningslinjer, og pågående planarbeid 
    • vesentlige interesser som berøres av planinitiativet 
    • hvordan samfunnssikkerhet skal ivaretas, blant annet gjennom å forebygge risiko og sårbarhet 
    • hvilke berørte offentlige organer og andre interesserte som skal varsles om planoppstart 
    • prosesser for samarbeid og medvirkning fra berørte fagmyndigheter, grunneiere, festere, naboer og andre berørte 
    • vurderingen av om planen er omfattet av forskrift om konsekvensutredninger, og hvordan kravene i tilfelle vil kunne bli ivaretatt. 
    Samtidig skal du sende en forspørsel om oppstartsmøte. Dette sendes til kommunen.
     
    Alle temaer som er nødvendig for å behandle søknaden skal tas opp i oppstartsmøtet.
     
    Kommunen forplikter seg til å skrive referat av møtet. Det er flere krav til hva referatet skal inneholde (se § 3 i forskriften).
  • Saksbehandling

    Saksbehandlingstid

    Kommunen skal behandle forslaget innen 12 uker. Fristen begynner å løpe når kommunen har mottatt forslaget. Dersom planen ikke oppfyller alle kravene, og kommunen må etterspørre mer informasjon, avbrytes fristen, og fortsetter igjen når kommunen har fått den etterspurte informasjonen.

    Behandlingstiden avsluttes når kommunen sender planen videre til offentlig ettersyn.

    Klagemulighet

    Skulle det være uenigheter mellom deg som forslagsstiller og kommunen, kan du kreve en behandling av saken i kommunestyret.

  • Kontaktinformasjon

    Kontaktavdeling

    Avdeling:Plan, landbruk og drift
    Postadresse:Rådhusgata 11 9050 STORSTEINNES
    Besøksadresse:Rådhusgata 11 9050 STORSTEINNES
  • Andre opplysninger
    Gyldig fra
    2009-06-12
    Gyldig til
    2020-01-15