Brannvesenet i Troms rykket ut til 20 boligbranner mellom kl 23 og 07 i fjor. Det plasserer Troms langt nede på den nasjonale statistikken. Varabrannsjef Morten Nilsen ber imidlertid om at alle sjekker røykvarsleren nå ved inngangen til årets mest brannfarlige måneder.

- Vi har lange avstander i vårt fylke, og da er det er ekstra viktig å tenke igjennom brannsikkerheten. Når det brenner, er hvert sekund avgjørende. Man overlever ikke lenge i en bolig som raskt fylles opp av røyk, så man er helt avhengig av tidlig varsling for å redde seg selv og de man bor sammen med, sier Morten Nilsen varabrannsjef/ leder beredskap I Balsfjord brann og redning .

Bytt batteri i røykvarsleren

Alle boliger skal ha røykvarslere eller brannalarmanlegg og du må ha minst én varsler i hver etasje. Alarmen skal kunne høres tydelig på oppholdsrom og soverom, også når døren mellom rommene er lukket.

- En fungerende røykvarsler er våken og følger med, også når du sover. Sørg for å gå brannsesongen i møte med nye batterier, og kontroller at du hører varsleren godt sier Nilsen

Desember og januar mest brannfarlig

Desember og januar er årets mest hektiske måneder for brannvesenet i Norge.

- Vi trekker innendørs, fyrer i peisen, lager fet mat på komfyren, tenner lys og ikke minst – drikker mer alkohol. Denne kombinasjonen er direkte brannfarlig, sier Nilsen

Lokale arrangementer
Balsfjord brann og redning kommer til å ha stand i Nordkjosbotn fra kl 09.00-11.30 og på Storsteinnes fra kl 12.00 – 14.30 den 29.11.2019

På roykvarslerdagen.no finner du nyttig informasjon om tiltak som bedrer brannsikkerheten.

Kontaktpersoner lokalt:

Trond Fagerli     Feier                                                 480 20 423

Kai Storbakk       Brannmester                                   906 11 851

Morten Nilsen varabrannsjef/leder beredskap            909 16 695